Filosofibaren
De 29 texter som presenteras nedan publicerades från början i två sedan länge slutsålda nummer som samlade texter från Glänta filosofibar mellan 1998 och 2001. Filosofin ställs här mot vår tids politiska och teoretiska utmaningar samtidigt som aktualiteten och sprängkraften hos olika tänkare prövas.
- Michael Azar Sartre – kraftmätningens villkor
- Joel Backström Arendt – lektioner i vardagslogik
- Björn Billing Theodor W Adorno och hemlöshetens moral
- Nina Björk Judith Butler, rödstrumpan och dragshowartisten
- Bengt Brülde Hume – den instrumentella rationaliteten
- Staffan Carlshamre Hegel – kunskap och historien
- Johan Dahlbäck Bathmologier: Roland Barthes och språkets nivåer
- Carin Franzén Julia Kristeva, revolten och det heliga
- Ingemar Haag Jacques Derridas kritiska läsning
- Stefan Helgesson Homi Bhabha och kosmopolitens ängslan
- Jan Holmgaard Kierkegaard – "att bedra in i det sanna"
- Jonas Ingvarsson Marshall McLuhan – den cybernetiska erans Nostradamus
- Peter Jansson Jacques Lacan och psykoanalysens etik
- David Karlsson Ernst Bloch och hoppets princip
- Sven-Eric Liedman Marx – inför 2000
- Claudia Lindén Mary Wollstonecraft och filosofin som feminism
- Mikela Lundahl Gayatri Chakravorty Spivak och den andres talan
- Anders Lundberg Georges Bataille och det extrema engagemanget
- Edda Manga de Sade – det politiska tänkandets förbjudna
- Aleksander Motturi Wittgenstein – och det tjugoförsta århundradet
- Martina Reuter Descartes – breven från Elisabeth
- Sharon Rider Kant – förnuftets tillfredsställelser
- Mats Rosengren Montaigne och filosofins uppgift
- Marcia Sá Cavalcante Schuback Edmund Husserl och fenomenets kris
- Charlotta Schöldberg Martin Heidegger om individualitet och det egna: bli den du är
- Cecilia Sjöholm Maurice Merleau-Ponty och kroppens filosofi
- Fredrika Spindler Gilles Deleuze och lusten
- Göran Torrkulla Emmanuel Lévinas – ett tänkande i det Olikas banor
- Sven-Olov Wallenstein Nietzsche och konstens sken
Hösten 1998 öppnade Glänta filosofibar på Atalante i Göteborg. Ett trettiotal stolar och några marmorbord hade införskaffats. Vi förväntade oss ett mindre samtal, men fler än hundra personer kom och fortsatte att komma varannan måndag. Det blev alltså ett annat slags samtal, som också så småningom pågick parallellt på Södra teatern i Stockholm.
Filosofibaren ville pröva aktualiteten och den politiska sprängkraften hos olika tänkare genom historien, till en början sådana som sysselsatt sig med frågor om det modernas betydelse. Målet var och förblev att bringa liv i tankesystem som riskerade att bli till stelnade anekdoter och lättvindiga fraser, att levandegöra filosoferna genom att undersöka vad de går för i ljuset av en ny tids utmaningar.
De föreläsare som inledde varje filosofikväll talar här till oss i textens form – mer eller mindre präglade av det ursprungliga muntliga sammanhanget: en personlig utläggning och diskussion av en viss tänkares teorier inför och med en publik. Filosofibaren tog inte sin utgångspunkt i tanken att det finns en uppsättning lärdomar och sanningar att hämta ur den filosofiska traditionens garderob. Filosofibaren var, och är i och med denna återpublicering, lika mycket ett folkbildningsprojekt som ett rum för kritisk reflektion över filosofins möjligheter och gränser. Syftet var inte att tillhandahålla allmänna presentationer, utan att föra in och pröva tankesystemen i vårt samhälle, ett annat än det i vilka filosoferna själva verkade. Inte blott tänka tankar om den filosofiska reflektionen, utan också tänka med den. Andra har sedan fortsatt detta samtal: Freuds bar, Filosoforum, Tankeverket och en mängd filosoficaféer runt om i landet. Även Glänta har fortsatt med enstaka filosofibarer, kortare serier och andra liknande arrangemang. Under 2011 dök Gläntas filosofibar sporadiskt upp igen med föreläsningsserien ”Biomakt, begär och rasism” i samarbete med Clandestino institut som pågick varje måndag under hela våren på Clandestinoinstitutet i Göteborg.